onsdag den 4. december 2013

MINE FÆDRES ALVORSORD

Jeg er syg
jeg er syg helt ind til benet
helt ind til atomer og i alle hjerne regioner
Charles Bukowski ligger og håner mig på natbordet
        stor og tyk og tung
ligger han bare der og griner
slår sig selv på maven
         imens han peger
ved siden af flasker og et fyldt askebæger
det eneste der ikke har forladt mig
jeg ér mine tømmermænd
        "come on your damn CUNT
         - get up and get movin' "
ryger et skod og giver ham fingeren
det er tirsdag morgen
og hvis jeg nu lavede noget
som dem der cykler og går ude på gaden
inden solen står op
kunne jeg nå det idag
         "you're a PUSSY
         - why don't just write THAT down"
ryger et skod mere
tredje December og to cigaretter
     tilbage
er himlen mørkeblå
bilerne brøler
blankt word dokument blinker
sirenerne synger
mågerne skriger
- jeg hoster
Tom Waits - siddende i hjørnet af døden
af mit etværelses mareridt
vipper med foden
   ryster på hovedet
         " I think she´s goin' nuts
           but hey man, she has great shoes"
ignorerer ham, sikke en idiot
tjekker monotomt facebook på min telefon
Betina skal til fitness
og julebanko med kæresten
i aften
- jeg kan ikke det her
støtter panden mod hånden
tænder en smøg
jeg ved ikke hvad noget er længere
jeg ved ikke hvor det skal bære hen af
længere -
jeg ved ikke NOGET SOM HELST
længere -
JEG KAN IKKE SKRIVE
mere eller længere -
selv Free Bird på Floss
lyder ikke godt længere
Tom finder guitaren frem fra hjørnet
  "//oh you got to
     hold on, hold on
     you got to...."
Charles spytter billig vin ud over gulvet af grin
          " hahaha, yeah that's gonna help her
             look at her, for fucks sake, shes a mess
             .... it's almost beautiful how pathetic she is"
de griner og Charles skåler
jeg gemmer mig under dynen
mit sengebetræk er røget af
mig selv og de andre
og jeg har taget tilløb siden igår
til at tage det på -
Rejser mig op
til ulvehyl og piften fra Tom
         "That's more like it - 
           STEP RIGHT UP and SMACK IT"
Charles han - - -
kigger på mig med hovedet på skrå
fumler efter en cigaret med sin højre hånd
          " you know, at least you have
                   great tits, hon'! "
jeg smiler og griber ud efter min hat
som de kaster frem og tilbage imellem hinanden
forlader lejligheden
med Dan Turéll i inderlommen
en brummende mumlen
           " Hvorfor går du ikke bare hele vejen?
             GÅ HELE VEJEN, BABY!
             tag den helt derud, hvor de går og drømmer om, baby "
fodrer ham med smørebrød og en kold
bortforklarer med undskyldninger
hvorfor jeg ikke skriver længere
Og han sidder bare der - 10 centimeter høj
med øl i skægget og glor på mig
i 3 minutter inden han begynder at grine
som kun Dan han dybt kunne grine af det
når han spørger om hvordan det går med det
og jeg altid fortæller at det ikke går - godt
Og han griner så elskeligt højt
 - at det kunne have interesseret Freud
              " Ingen grund til at holde her..
              - så baby, lad os bare gå noget mere"
og vi går forbi menneskerne på gaderne
vi går længere og igennem byen og
med ham siddende på skulderen
vi går forbi Strunges vindue
hvori han sidder og vinker
        deroppe
imens vi griner og knipser
        dernede
over alt det som vi overvinder
også denne grå vinter -
indtil han vifter med hatten
og pludselig forsvinder
ud i natten -
Og jeg er alene på Hovedbanegården
Tom er tilbage
står lænet op af muren ved hovedindgangen
          " You want a ciggie, babe?
            - don't think about it "
så står vi der, under halvtaget
halvskøre og helt klædt i sort
     hænger ud
på den der bluesy kinda way
og da jeg slukker cigaretten i min hånd
er mine ben bare og læbestiften mere rød
min fod tramper i takt - mod indre by
og jeg dufter godt
og alt er cool for Tom han er her
og månen den har skræmt solen væk
og den skinner meget mere
og bygningerne bukker
for vores tango ned af strøget i bare tæer
i slidte skos storsmilende melankoli
          " We got a year-end clearance, we got a white sale
           and a smoked-damaged furniture
           you can drive it away TODAY
           Act now, act now! "
jeg falder mod jorden under en halv piruette
ligger i rendestenen med benene oppe
i luften og munden helt åben med krager
lidt for lange og ensomme klapsalver
lister sig imod mig fra gyden i pisserenden
en glød er alt hvad jeg kan se - - -
         "Listen, kiddo' i told you not to write
          not to write poetry
          not to write
          not to make a living out of this crap
          it will drive you mad
         and you are not even a man
         your a god damn woman
         fucking crazy bitch of a whore"
et langsomt grin varmer
en flaske klingrer
overdøver alle de andre indre stemmer
         " there's no way back now kiddo'
           ...go ahead and do it, youre one of us now
            enjoy the pleasures of the damned, babe
                                 Cheers... "
neonlysene smelter over nattehimlen
baren blinker O P E N
kysser grønne giftskyer og tvillinger
bader i boheme blandt bæster
alt snurrer rundt i hit and run
danser gadelamper og det går hurtigere
og hurtigere -
suger kærlighed og lidt knaster
og imens jeg flyver hjem med fugle
bag guitar soloer
skyer af lyserødt candy
synger Jimi Hendrix
om hende der, Foxy Lady
Jeg var syg
jeg var syg helt ind til benet
indtil jeg fik et par alvorsord
og det er dét
rigtige fædre de giver
til deres unge piger

Ingen kommentarer:

Send en kommentar